Prečo paraglajding?
Hmm, prečo. Skákal som z lietadla a začalo to byť finančne neúnosné. Kamarát poradil, aby som skúsil paraglajding. Skúsil som a bolo to super, ani nie tak kvôli peniazom, ale kvôli tomu že som bol dlhšie vo vzduchu. Zaujala ma táto forma lietania. Dodnes dom ostal pri tomto lietaní preto, lebo vo vzduchu je kľud. Všetky starosti ostanú dole, hore je kľud, ticho a sústredíš sa iba na lietanie.
Aké boli tvoje začiatky? A čo výbava?
Začal som niekedy na jeseň 1998. To bola ešte taká pionierska doba. Kamarát Pišta mi za 15 minút ukázal ako sa štartuje, odštartoval ma a letel som zo Straníka zo severu dolu do Tepličky. Ale zhruba o pol roka som si robil kurz a papiere.
Začínal som samozrejme na požičaných padákoch. Tuším český Albatros, potom Excel a Heaven. Potom som si kúpil môj prvý padák od MACu Meep-Meep, rovno závodný. Chvíľu ešte na Fever a potom všetky možné a nemožné AXISy a iné značky. Čo sa týka prístrojov, tak legendárny K2, myslím že sa tak volal 😁. Taká biela škatuľka s ručičkou skákajúcou 4 doľava, 4 doprava to bolo stúpanie a klesanie. Potom som mal dlhé roky Flytec, až kým som nestretol Flymaster niekde v Brazíli na pretekoch. Lietaš podľa zvuku a na Flytec som bol zvyknutý. Mal podobný zvuk, citlivosť ale viac funkcií.
Skúšal si aj iné lietanie?
Nie, neskúšal. Aj keď bolo veľa ponúk, neskúšal.
Vzťah – Súťažné lietanie vs crosscountry (XC) ?
Preferoval som, v zásade aj preferujem XC lietanie. Ale musím podotknúť, že ak chce byť niekto dobrý pilot, tak aspoň v určitej fáze by nemal súťažné lietanie vynechať. Súťažné lietanie dá pilotovi veľa, aj do XC lietania. Mala by to byť súčasť vývoja pilota.
Máš nejaký obľúbený terén/trať/oblasť na lietanie?
Trať obľúbenú nemám, každá trať je pekná. Čo sa týka slovenska, tak dosť pekný je Straník aj keď pre mňa už dosť oblietaný. Ale Kokava a okolie je podľa mňa výborný terén a veľmi pekný. Vo všeobecnosti mám radšej hrbky-brdky, kde sa musí premýšľať ako hrebeň doľava-doprava a ideš. V Európe, Macedónsko je v celku príjemné, prípadne Bulharsko.
Máš pozitívny / negatívny zážitok z lietania, ktorý ti hneď napadne?
Fúha, je ich veľa, neviem. Let v 3500m výške, resp. let v 3-3,5km kde som 1,5hod. neklesol pod túto výšku. Pristátie v rotore, v údolke pod Chopkom s vyrazeným dychom, pristátie do Novej Hoľe na Donovaloch, tiež s vyrazeným dychom. 😊 Pár pekných letov zo Straníka, alebo z Malej Fatry na východ slovenska. Na jeden si špeciálne spomínam, zo Straníka do Liptovského Mikuláša. Bolo pod mrakom, Straník som opúšťal zhruba v 830m, k Fatre som sa plazil 200-300m nad zemou, nejako som ju v malých výškach prešiel, s ťažkosťami som preskočil cez Kubínsku hoľu a preplazil sa cez Kubín, vysvahoval na Choči a odtiaľ dokĺzal ponad Lipt. Maru s tým, že v nej istotne pristanem až ku kruháku v Lipt. Mikuláši.
Daj nejaký tip pre pilotov, ako/kde si pekne zalietať.
Pre mierne pokročilých istotne Martinské hole. Majú veľký potenciál aj keď nie je problém tam vyhniť. Prípadne Donovaly. Pre začínajúcich, Straník je pomerne jednoduchá záležitosť, aj z pohľadu bezpečnosti a z pohľadu potenciálu. A Kokava a okolie, tam je to podobné.
Čo sa týka lietania, tak v prvom rade tréning, tréning, tréning. 17 pokazených letov, znamená potom jeden úspešný. Vždy si analyzovať uskutočnený let, hlavne keď sa nevydaril. Keď sedím vo vlaku na ceste späť a tlačím tú bagetu, tak analyzovať spätne kde a prečo som vyhníval, dať si to do hlavy a z toho čerpať do budúcna. Sledovať počasie a hlavne chodiť na preteky. Tam sa človek naučí veľa. Potom lietať samostatne a učiť sa aj na svojich chybách.
Máš nejaký ďalší paraglajdingový cieľ, lietací/nelietací?
😊 Lietať k spokojnosti, kým budem vládať. Aby ma to neprestalo baviť. Lietať pre radosť.
Máš nejaký vzor? Motivuje ťa niekto/niečo?
Momentálne ma motivujú “blbci”, ktorí sú okolo a idem sa ukľudniť do vzduchu. Teraz už nemám nejaký vzor, žeby som mal ambície robiť veľké veci. Ale kedysi dávno bol môj vzor, starý pilot Jimmi Pacher talian. Na slovensku Miloš Václav a Dušan Kultán ktorého som sa snažil kopírovať 😉.
Aký máš názor na výkonnosť dnešných padákov?
Nedá sa porovnávať padáky spred 20 rokov a teraz. Výkonnosť vtedajších súťažných padákov je dnes na úrovni nižšieho B-čka, nehovoriac o bezpečnosti dnešných padákov. Kvalita šitia, materiály sú …
Máš nejakú prezývku o ktorej vieš?
😁 Možno nevedia ako sa volám, ale všetci ma volajú Čimo.
Nejaké ďalšie záujmy okrem paraglajdingu?
V zime skialp, pivo, “deti” 😂. Taký kľud, relax.
O kom by si si takto chcel prečítať ?
Ja by som niekoho zo starších. Miloš Václav, Dušan Kultán.